Přijde vám tato fotka nějak povědomá? Pak čtěte dále. Píše se rok 2012, je parné červencové dopoledne, a dvaadvacetiletý Michael Jindra bouchne do stolu v zasedací místnosti na pražském Josefově a rozpačitý odchází z nepříjemné porady. Necelých 12 následujících hodin činí kroky, které zásadně ovlivní jeho další životní směřování. Ještě ten den kupuje kurz kiteboardingu a druhý den v Brně s batohem a stanem na zádech doplňuje kiterskou posádku směr Lefkáda. Sport do té doby viděl spíš jen z YouTube videí, nikoho z posádky nezná a nemá ponětí, jak a kdy se bude vracet domů…
Facebooková skupina Kiting-spolujízda je v Česku patrně největší a co do frekvence příspěvků nejčastější místo, kde kam kiterská veřejnost klade své dotazy ohledně kitingu. A to včetně srovnání i se stránkami a profily snad jen s výjimkou škol Kite4fun nebo Harakiri, prodejce Kiteboarding.cz a několika mála jednotlivců. Dalo by se říct, že oproti svému názvu skupina už dávno překonala svůj tematický rámec. Vzhledem k tomu, že v době sepsání tohoto článku byl počet členů něco přes 3.200 členů. Dá se mluvit o tom, že její obsah má celkem zásadní vliv na českou kite komunitu.
Aktualizace: během průvodní rešerše jsme narazili ještě na skupinu Kite Bazar a skupinu KITE BAZAR. První s 5.100 členy, druhá s 2.700 členy. Ale rozhodli jsme se že původní téma zachováme. Přecejenom o životě kitera více vypovídá Kite-spolujízda než nekonečný seznam inzerátů.
Michale, tři tisícovky lidí – nejsi už díky dosahu v podstatě médium?
Ačkoli jsou tři tisícovky členů na české kite poměry hezké číslo, jak ve srovnání s jinými českými sporty, tak i v globálním měřítku to moc neznamená. Nicméně počet členů je jedna věc a druhá je i aktivita ve skupině. Médiem bych se stal, kdybych já byl tím, kdo přináší obsah. Tady jsem pouze poskytovatel platformy, na kterém si hrají ostatní.
Přijde nám zajímavé, že skupina nemá zveřejněná žádná pravidla skupiny.
Je to tak. Neexistence pravidel vlastně koresponduje se způsobem vzniku této skupiny. Možná se to časem změní, ale zatím jsem pro to neviděl velký důvod. Long story short, osobně jsem si prošel několika projekty a s mnoha dalšími jsem se do hloubky seznámil externě jako konzultant. Ale často jsem narazil na těžko definovatelný element nějaké náhody, štěstí nebo že se to prostě stane. Bez nějaké zásadnější příčiny. Skupinu jsem založil prozaicky z důvodu, abych se byl schopen propojit s kitery, kteří taky chtěli někam jet a to v jeden moment a na jednom místě. To, že se skupina ve velmi krátké době exponenciálně rozrostla, přisuzuju tomu, že to jsem jen zhmotnil potřebu, kterou tou dobou mělo více kiterů.
Abysme nepředbíhali, jedeš na Lefkádu, nevíš nic o kitingu ani o tom, co bude dál.
To bych podtrhnul. Odjel jsem skutečně s batohem, nejistotou, zda se vůbec vrátím do firmy, a hlavně jednosměrně. Skáču do auta mezi lidi jako Marek Vlach nebo Radek Prejda. Neměl jsem nic, co by mě tlačilo zpátky domů. Kurz u dobrých instruktorů, kiting, svoboda pohybu, vítr a slunce a obecně řecký vibe, ještě umocněný bezstarostným mindsetem kiterů – to mě uchvátilo. Po kitování tlachání u ohně, večer na party do města. Potkal jsem spoustu zajímavých lidí a s tímto cejchem se po cca dvou týdnech vrátil do Čech; nyní již s vyčištěnou hlavou, přeuspořádaným žebříčkem hodnot a novými plány. Člověk se naučí, nakoupí si vybavení, ale pak chce za kitováním vyjíždět. Dříve dominantně fungovala platforma kiteboarding.cz a zdejší fórum, nicméně její prostředí nebylo dostatečně flexibilní.
Když přeskočíme dalších pár let od založení skupiny, co považuješ za hlavní důvod úspěchu rozvoje této skupiny?
Vyjdu z předchozí odpovědi. Vybavení máš, jezdíš. Dejme tomu, že tak nepotřebuješ poradit s vlastními schopnostmi ani skladbou vybavení. Co ale řešíš je kam, kdy a případně s kým vyjet. Zajímá Tě, jaké to tam je a jak se tam dostat, na co se připravit. Myslím si, že většina kiterů nakonec řeší hlavně toto, i když vlastně ta původní myšlenka skupiny byla trochu jiná. Vybavení a technika jízdy je do jisté míry dané, spoty a cestování je ta proměnná.
Další významnou skupinou na Facebooku je Kite – Rady, tipy, nápady. Chtělo by se říct, že díky širšímu tematickému záběru by měla mít větší dosah.
To je právě těžko říct, proč jedna skupina je co do počtu členů a jejich aktivity úspěšnější než jiná. Může v tom být to, že lidi přirozeně tíhnou ke skupinám, kde je více aktivních členů, tudíž i možných informací. Druhak je možné, že potřeby typu vybavení, základní principy kitování suplují prodejci a kite školy. Tudíž opět již vybavený kiter spadne ke stejné potřebě jako jsem měl tehdy já – tedy kde a s kým. A pak je skupina Kiting-spolujízda relevantní.
KITING-spolujízda
3154 členů, z toho 2329 mužů a 825 žen
322 příspěvků za rok 2022, 1540 zhlédnutí nej příspěvek
pátek celý den a neděle od 20 hod období největší aktivity v průběhu roku
54 nových členů od začátku 2023, za 2022 přibylo 115 členů, ubylo 10
18 příspěvků za 2022 bylo zamítnuto
1058 členů je z Prahy, 177 z Brna a 81 z Ostravy
nejvíce kiterů obou pohlaví je ve věku 35-44 let – 44%, průměrný člen muž je však o 8 let starší. Ač tuto možnost Facebook nabízí, nikdo z členů se nepřihlásil k “vlastní pohlaví”
Když jsme se dotkli prodejců a škol. Zejména díky absenci veřejně zobrazených pravidel, jak řešíš, co do skupiny patří a co už ne? Mířím samozřejmě ke komerčnímu zneužívání skupiny.
Skupina bude funkční do té míry, do jaké budou loajální její členové. A těm to bude dávat smysl, dokud tam budou nacházet relevantní informace, kvůli kterým tam přišli. Pokud by se skupina svému zaměření zpronevěřila, dá se očekávat, že by spousta členů odešla nebo minimálně přestala být aktivní.
Kdybych teď nasadil post, že prodávám draka – pomiňme, jestli nového nebo jetého, jako osoba nebo firma, smazal bys mi ho?
Určitě.
“Bylo toho všeho prostě najednou moc. Měl jsem batoh s civilníma věcma a s chatrnou představou o kitingu se řítil vstříc novým zážitkům”
A co kdybych ho dal někomu za dopravu, protože končím s kitem?
Jasně, ta hranice je často plovoucí. Ale snažím se na to dívat z pohledu lidí, jestli jim to má co dát. Tedy pokud třeba někdo nasdílí například tip na nové pojištění kitingu, přičemž on sám na tom neprofituje a komunitě to může přinést něco nového, je to úplně v pořádku, přestože asi málo co je evidentnější komerce než právě pojištění.
Objevily se za dobu existence skupiny nějaké návrhy na spolupráci?
Vlastně si neuvědomuju. Ani bych neřekl. Nicméně objevují se tu občas např. pokusy zabalit kurz/trip v dané lokalitě jako nabídku spolujízdy. Tak přesně tohle se mi hodně příčí. Pár takto pojatých příspěvků jsem smazal. Často jsem si toho všimnul já, případně na to upozornil někdo ze skupiny. Na druhou stranu tam ale občas např. i přiznané kite školy přidávají nabídky transferů na Rujánu atd. A byť je evidentní, že to není úplně spolujízda ale čistě komerční služba. S tím zpravidla nemám problém a považuji to za legitimní a užitečný příspěvek k tématu.
Pak tam ale taky byly různé pokusy realitek prezentovat nemovitosti „vhodné i pro kiting“, které nakonec ale vlastně nebyly vůbec v kitersky zajímavých lokalitách a prodejce sám k tomu sportu neměl žádný vztah.
Stalo se někdy, že jsi neodhadnul situaci a “neoprávněně” jsi někomu příspěvek smazal?
Skupina je v konečném důsledku dostatečně malá na to, abych byl schopen jednak přijímat do skupiny adekvátní členy i abych byl schopen posoudit jejich aktivitu. Nemyslím, že jsem někdy někomu neoprávněně smazal příspěvek. Co se týče posouzení ne-komerčnosti vycházím z pravidla, že pokud je to prvoplánová propagace nějakého produktu nebo služby bez viditelného zájmu přispěvatele o přínos čtenářům, tak to mažu. Jde-li ale o propagaci, která má možnost někomu v něčem pomoci nebo v tom osobně vidím výrazný přínos komunitě, snažím se to rozhodnout intuitivně.
Např. před pár lety mi psali nějací Švýcaři, že by chtěli informovat skupinu o jejich start-upu, který dodával elektrický sušák na neopreny. Byli velice slušní a na rozdíl od řady jiných mi dopředu jako adminovi napsali, detailně se představili a požádali, zda by tam mohli dát příspěvek. Byť mi ten produkt připadal dost drahý, řekl jsem si, že je to zajímavý inovativní nápad a pro lidi ze skupiny to může být přínosné a zároveň tím podpořím podobně kreativní lidi.
Kolem let 2016-2018 je vidět snaha o rozšíření skupiny o další možné moduly. Proč se nic z toho nestalo?
Asi narážíš na snahu přinášet z různých spotů informace o aktuálním stavu. Ono se to vlastně děje dodnes. Jak to dnes vypadá na Lipně, kolik sněhu je na Moldavě, doporučte kitespot na Vysočině, apod. Docházelo k celkem chaotické komunikaci co, kde, kdo, do toho fotky a předpovědi. Snažil jsem se to nějak učesat. Ale řešení mi přišlo vždy tak složité a uživatelsky neintuitivní, že to nakonec sklouzlo zpět k standardnímu modelu příspěvek s otázkou a komentáře jako doposud. Pochopitelně tomu nenapomáhala ani omezení daná samotnými možnostmi Facebooku.
Jak se stavíš k obsahu, který je sice nekomerční, ale off topic?
Beru to tak, že ta skupina je tak velká, že prostě lidi inklinují k aktivitě, dotazům a sdílení ve skupině, kde je největší základna a aktivita. Občas mi tyto přesahy nevadí a respektuji je. Také jde ale o to, že již existující skupinu není úplně easy v případě potřeby přejmenovat. V našem případě ze spolujízdy na název s širším záběrem – ostatně všimni si, že URL skupiny je pořád groups/snowkiting.CR – což koresponduje s úplně původním názvem skupiny, který jsem velmi „prozíravě“ tak pojmenoval, protože zrovna začínala zimní sezóna a v tu chvíli mě nenapadlo, že by třeba platforma mohla být použitá i na jiné sezóny 🙂 . Navíc by taková změna zaměření dle mého vnímání měla být případně podpořena nějakým referendem v rámci členů, konkrétním a promyšleným plánem transformace skupiny a řádným odůvodněním změn. Pokud by ale „hlas lidu“ s takovýmto přáním přišel, já sám bych asi smysluplnou transformaci skupiny neblokoval.
“Ta přirozenost a nenucenost, díky které to všechno vzniklo, byla často nakonec i překážkou v rozvoji:”
Kolik času Ti zabere správa skupiny?
Byly doby, kdy jsem sám více postoval nebo komentoval. Dnes je to ale třeba půlhodina až hodina týdně. Víceméně schvalovačka nových žádostí a zkouknutí nějakých nahlášených věcí. A sem tam samozřejmě projedu nedávný obsah, jestli tam není něco zajímavého i pro mě v roli řadového čtenáře.
Na rovinu – sedět na třech tisících kontaktech aktivních kiterů, to je v podstatě vlhký sen každého obchodníka. Neměl jsi nikdy svrbění tento potenciál nějak vytěžit?
Už jsme se toho dotkli. Věřím, že množství pokusů využít tuto skupinu komerčně (a tím myslím systematicky komerčně, ne nějakým jednorázovým postem) není větší než počet prstů na jedné ruce. Skupina by nejspíš postupně upadala. Nikdy jsem neměl ambici prodávat kitové produkty nebo služby ani v této skupině ani mimo ni. Ale abych byl upřímný, kdysi jsem sledoval možnosti, jestli by se takový provoz a obsah nedal nějak monetizovat, ale doposud jsem se nesetkal s žádným nápadem, u kterého bych si řekl takové to „wau!“. Případně ten nápad nebyl takový, aby skupinu nějak „neznásilňoval“.
Dejme tomu, že nejsi na prosperitě skupiny nijak závislý a je Ti tudíž jedno, jak je skupina aktivní. Přesto, jak bys reagoval, kdyby začal klesat počet členů nebo upadala aktivita?
Do doby před nějakým rokem, kdy se celkem zásadně změnila pravidla pro fungování skupiny, by se dalo vysledovat reakci skupiny na konkrétní obsah. Nicméně byť to pro samotné členy není vůbec zřejmé, pro správce došlo k zásadním zásahům do řízení skupiny. De facto dnes nejsem úplně schopen říct, jaký komentář a jakého člena mi algoritmus navrhne ke schválení a jakého schválí sám. Nedávno jsem dokonce našel několik starších naprosto legitimních příspěvků / komentářů, které Facebook pozastavil a dal je do nějaké nové složky „potenciální spam“ ke schválení. Pochopitelně to komplikuje i možnosti samotného monitoringu aktivity skupiny.
Co nejzajímavějšího lidi ve skupině diskutovali?
Určitě jsem na spoustu věcí zapomněl, ale co si vybavuju z poslední doby, byl např. dotaz a mnoho reakcí na přejezd mezi Španělskem a Marokem nebo dotazy na možnost kitování na ostrově s nějakým zvláštním právním uspořádáním někde u Jemenu.
Kdy a za jakých okolností jednou skupina skončí?
Muselo by dojít buď k tak zásadní změně pravidel na Facebooku, že by to už najednou nedávalo smysl jak pro vlastní správu a provoz z jedné strany a užitek pro přicházející z řad veřejnosti. Případně, pokud by začaly převládat různé osobní spory a třenice nad užitkem ze skupiny.
Objevují se nějací moderátoři z lidu? Má někdo tendence přejímajímat roli hodnocení/ovlivňování obsahu?
Zhruba 90% všech nahlášených off-topic témat pochází od jediného uživatele Nicméně nutno dodat, že jsou to povětšinou relevantní nahlášení, často ta, která mi nějak unikla. Neberu to jako nějaký bonz, spíše o snahu o to, aby se podařilo skupinu udržet dlouhodobě funkční tak, jako doposud.
Na rozdíl od mnoha jiných skupin bych řekl, že úroveň komunikace místních členů je poměrně vysoká a slušná. Skoro bych řekl, že jsou skupiny, kde i titíž lidé komunikují méně “kvalitně”, čemu to přisuzuješ?
Souhlasím s tím, že většina jiných, zvláště větších skupin je hrozný peklo. Jsou skupiny, kde přemýšlím, jestli vůbec postovat dotaz, protože je mi dopředu jasný, že min. polovina reakcí bude čistě zlomyslná snaha mi „vysvětlit“, proč je můj dotaz/problém úplně stupidní, bez špetky snahy řešit podstatu mého problému. Ač mi to zpočátku přišlo hodně divný, dnes přesně z toho důvodu čím dál víc využívám anonymní mód přispěvatele. Co si vybavuji, tak v této skupině to zatím nepoužil snad nikdo, což podle mě samo o sobě vypovídá hodně o pozitivní náladě ve skupině.
Popravdě už si ani dlouho nepamatuju, že by byl ve skupině nějaký vyloženě konfliktní člen nebo někdo, kdo tam sice tematicky patří, ale přesto uvažuju o jeho blokaci.
Za co tomu dobrému skóre vděčit opravdu nevím. Snad možná proto, jednak že už je tak nastavený standard a nebo proto, že vlastně nakonec nikdo nechce trávit čas v toxické skupině. A moc jiných tematických skupin tu už nemáme.
Co bys poradil lidem pro úspěšné založení a provozování skupiny?
Tato skupina vznikla celkem haluzně, nechci se tak pasovat do role někoho, kdo by to měl hodnotit. Ale obecně si myslím, že lidi jsou celkem citliví na komerci, zvláště takovou tu tvrdou prvoplánovou, ze které uživatel ihned pozná, že jde jen o snahu inzerenta profitovat bez důrazu na přímý přínos uživatele/čtenáře. V momentě, kdy ji správce nebo členové skupiny začnou příliš vytěžovat, tak se to pozná na aktivitě uživatelů, jejich loajalitě a v dlouhodobém horizontu i jejich počtu.
U větších skupin a zejména takových, kde je výrazně nehomogenní publikum (různé názorové, sociální i vzdělanostní třídy členů…), se to podle mě taky neobejde bez aktivní moderace a tvrdých pravidel. Menší komunitní skupiny, jako je ta naše, toto podle mě až tak moc nepotřebují.
Je podle Tebe budování skupiny, komunity nebo klubu vhodným marketingovým nástrojem?
Věřím, že dnes je právě oboustranná komunikace s cílovou skupinou jedním ze základních přístupů, tedy i budování takovýchto skupin. Ale je důležité správně rozlišit, co patří do komunitní komunikace a co už ne.
Musím se na konec zeptat, co to je za titulní fotku? Kdo to je a odkud?
Prosimtě, tak to je nějaká vyčórovaná fotka z nějakých, tuším, Cabrinha materiálů. Nějakou dobu na začátku možná neměla skupina titulní fotku žádnou, pak tuhle až dodnes 🙂
Sledujte nás